Een eigen corporate geur ontwikkelen
Een unieke geur vormt de basis voor herkenbaarheid
De kracht van geurmarketing schuilt in het unieke vermogen om directe, krachtige en uiteenlopende emotionele relaties te leggen met klanten. Dat kan heel ver gaan.
Je eigen stijl
In een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om op te vallen in een volle (online) markt, is het zaak om jouw merk, product, winkel of kantoor eruit te laten springen. Steeds meer organisaties nemen hun merk onder de loep en ervaren hoe ze met geur een krachtiger indruk op hun klanten, relaties en medewerkers kunnen maken. Daarbij is het extra belangrijk om een unieke geur te ontwikkelen. Die vormt namelijk de basis voor herkenbaarheid, eigenheid en onderscheidend vermogen. Heb je die unieke geur te pakken, dan is dat jouw corporate geur; of corporate scent, zo je wilt. Omdat hier zoveel over te vertellen valt, besteden wij graag twee opeenvolgende blogs aan dit onderwerp. Maar laten we beginnen met een mooi voorbeeld: geurmarketing bij hotelketen Hyatt Place.
Natural Mood Makers maakt het door de samenwerking met gerenommeerde geurmelangeurs en geurpsychologen mogelijk voor klanten een unieke geur te ontwikkelen. Dit maakt dat zaken als herkenbaarheid van de eigen stijl en onderscheidend vermogen nu ook binnen handbereik liggen. Er zijn hierbij meerdere uitgangspunten mogelijk.
Uitgangspunten
- Je hebt zelf al een idee van hoe het geurprofiel er ongeveer uit moet komen te zien. Je kunt voor deze beschrijving bijvoorbeeld reeds bekende geuren gebruiken. Een andere manier is gewoon een beschrijving aan te leveren van het geurprofiel zoals je dat door ons wilt laten ontwikkelen.
- Je wilt door ons een geurprofiel laten ontwikkelen dat je beleid op het gebied van de marketingcommunicatie versterkt. Hiervoor zullen onze consultants eerst een gesprek met je voeren om de bepalende factoren van een marketingconcept te inventariseren en te categoriseren.
- Je wilt door ons een geurprofiel laten ontwikkelen dat actief invloed heeft op het gebied van hoe mensen binnen het bedrijf of instelling zich voelen. Het geurbeleid zal dus gericht zijn op personeel, klanten, gasten, bewoners of patiënten (of een combinatie daarvan).
Tenslotte is het ook mogelijk in een door ons ontwikkelde “corparate geur” per seizoen de geurnuances te laten wisselen. Je huisgeur wordt daarbij met de seizoenen steeds iets aangepast zodat bezoekers of gasten nog steeds je huisgeur herkennen maar door de aangebrachte nuance weer opnieuw geïntrigeerd raken.
Doorgrond het DNA van je merk
Oké, corporate scent dus. Maar waar begin je? Net als bij adverteren moet de geurhandtekening de basis van het merk overdragen. Daarom is het nodig om de unieke belofte, persoonlijkheid, tone of voice, waarden en globale emoties die je graag aan de beleving van jouw merk wilt verbinden, te definiëren. Een geurexpert kan je daarbij helpen. In ons volgende blog vertellen we je hier graag meer over. Lees ook eens ons blog over geurmarketing in hotels, want dat sluit hier mooi bij aan. Heb je nu vragen? Neem gerust contact op!
Hoe maak je jouw eigen geurhandtekening?
Een ‘corporate geur’ – de geurhandtekening – dient net als bij het plaatsen van een advertentie de basis van je merk te ondersteunen. Maar hoe werkt dat precies?
Een voorbeeld: Hyatt Place
Het toepassen van geurmarketing is een strategie die al sinds het ontstaan ervan in 2007 door Hyatt Place wordt ingezet. De unieke ‘seamless’-geurhandtekening van deze hotelketen bestaat uit een mix van verse bosbessen, lichte bloemen met een basis van warme vanille en muskus. Deze mix roept de sensatie op van elegantie en rust. Het geurproject begon met een kleine proef, bedoeld om de merkperceptie te verbeteren. Onderzoek en reacties op internet lieten zien dat deze uitgebalanceerde mix van geuren de bezoekerservaring en merkherinnering van duizenden gasten heeft verbeterd.
Het effect van corporate scent
Vandaag de dag is deze kenmerkende geur van Hyatt Place te vinden in bijna 300 hotels in de VS. De geur is zo’n bewezen merkpijler, dat deze is aangemerkt als een merkstandaard die de ervaringen met het bedrijf en de merkpersoonlijkheid bepaalt – net zoals achtergrondmuziek, een logo en andere uitingen.
Bron: Harvard Business Review, Inside the Invisible but Influential World of Scent Branding. Door Laurence Minsky, Colleen Fahey en Caroline Fabrigas.
Geniet van en ervaar altijd:
30+ jaar ervaring
Geurontwikkeling op maat
Etherische oliën (niét synthetisch)
100% natuurlijk en biologisch
High-end apparatuur Made in Holland
Advies, installatie en onderhoud
Ervaringen van onze klanten: