Nike en geurmarketing

Succesvolle sportgigant zet geur in voor extra beleving

Geuren werden in het oude Romeinse Rijk door de elite gebruikt om kleding en badwater te parfumeren en daarmee indruk te maken. Geuren worden tegenwoordig weliswaar op een andere manier gebruikt om gedrag te beïnvloeden, het effect blijft hetzelfde. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een experiment van de succesvolle sportgigant Nike.

Concurrentie met online

Online winkelen wordt steeds populairder. Retailers moeten alle zeilen bijzetten door extra ervaringen aan te bieden in hun winkels en zo de concurrentie met webwinkels aan te gaan. Geurmarketing kan hen helpen bij het ontwikkelen van die ervaringen.

Nike

Er zijn talloze bedrijven die geur marketing inzetten en daarmee positieve resultaten bereiken. Laten we Nike als voorbeeld nemen. Nike voerde een experiment uit om te testen hoe consumenten op verschillende geuren reageren. Het sportmerk installeerde een geurverstuiver in de paskamers en koppelde deze aan de airconditioning. De geurverstuiver werd elke zes minuten geactiveerd om de juiste geuromgeving te creëren.

Ylang Ylang

Nike was zo slim om vooraf eerst een aantal geuren bij consumentenpanels te testen, teneinde het gewenste effect op het consumentengedrag te maximaliseren. De gebruikte geuren tijdens dit experiment waren sandelhout, citrus, munt, kaneel en Ylang Ylang. De laatste, de bloemengeur Ylang Ylang, scoorde volgens de respondenten hoog als meest stimulerend en werd daarom voor dit experiment gebruikt.

Wel en geen geur

Vervolgens plaatsten de onderzoekers identieke Nike hardloopschoenen in twee identieke pashokjes. Met één opmerkelijk verschil: in de ene paskamer werd de natuurlijke geur van Ylang Ylang ingezet, de andere paskamer kreeg geen geur. Uit het experiment bleek dat consumenten die de schoenen in de geparfumeerde paskamer pasten meer voldoening en plezier beleefden aan hun ervaring dan consumenten in de geurloze omgeving. Ook bleek dat de ruimte met de bloemengeur aanzienlijk méér consumenten had aangezet om de schoenen daadwerkelijk aan te schaffen. Klanten die aan de geparfumeerde omgeving werden blootgesteld, waren bovendien sneller geneigd om de winkel opnieuw te bezoeken. Zij vonden tot slot dat de Nike hardloopschoenen best 10 dollar meer mochten kosten.

Subtiel

Uit dit onderzoeksmateriaal mag je gerust concluderen dat geurmarketing een positief effect heeft op het koopgedrag. De juiste geur kan het verblijf in een ruimte veraangenamen en zo heel subtiel de gemoedstoestand van mensen beïnvloeden. Vaak zonder dat je het zelf doorhebt. Geurmarketing kan dus een waardevolle manier zijn om mensen aan je merk of je winkel te binden. In onze volgende blogs gaan we wat dieper in op corporate geuren, ook heel interessant!

Retailers, opgelet!

Natural Mood Makers werkt voor grote en kleine retailers. Meer informatie? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak over geurmarketing!

(Bron: Bouzaabia, R. The Effect of Ambient Scents on Consumer Responses) Photo door Alex Korolkoff op Unsplash