Experiment met natuurlijke geur op scholen en universiteiten*

Leer beter met geur: ’Grapefruit maakt je actief en ruimdenkend, de geur van citroenen vermindert spelfouten’: een hoogleraar scheikunde parfumeert klaslokalen.

Scholen hadden tot nu toe net zoveel met geur te maken als parfumerieën met algoritmen. Maar het leert kennelijk toch echt beter in een geurige omgeving, ontdekte Dietrich Wabner, hoogleraar scheikunde aan de Technische Universiteit van München. Hij voorziet leerlingen en studenten van geur om hun concentratie en prestaties te vergroten. Vijf Duitse scholen namen deel aan een proefproject.

SZ: Dus u promoot geparfumeerde klaslokalen?​​

Wabner: In het begin waren leraren en ouders sceptisch. Toen gaf ik ze een geurstrip met grapefruitolie en ineens begon iedereen te praten en te lachen en merkte ik hoe grapefruit je actief en ruimdenkend maakt. Toen wilde ineens iedereen aan het project meedoen.

SZ: En nu moeten studenten ‘s ochtends grapefruitolie ruiken om de klas levendiger te maken?

Wabner: Neehoor, eens per uur verstuift gedurende een paar minuten een professionele geurvernevelaar geuren vanaf het schoolbord de klas in. Dit betreffen puur plantaardige, etherische geuroliën. De studenten zijn daarover absoluut enthousiast; ze willen het liefst de hele dag de geuren ruiken, maar dat doen we niet, dat zou te overweldigend voor ze zijn. Jongeren nemen geuren namelijk veel directer en puurder op dan volwassenen. En té levendig moeten we ook weer niet hebben.

SZ: Welke geur gebruikt u op scholen?

Wabner: Het is een mengsel van lavendel, citroen, sinaasappel, grapefruit en een vleugje cederhout. We hebben ze samen met de studenten geselecteerd.

SZ: En wat heeft het voor zin?

Wabner: Onze studie gaat nog een jaar door, maar we hebben nu de eerste vragenlijsten geëvalueerd. Leraren melden dat de studenten veel minder agressief en veel oplettender zijn in klaslokalen die van de natuurlijke geur worden voorzien.

SZ: Leren de studenten dan ook beter?

Wabner: Ervaring tot nu toe suggereert dat wel. Omdat geuren worden opgenomen in het deel van de hersenen waarin ook gevoelens en herinneringen worden verwerkt. Als een geur is gekoppeld aan een bepaalde herinnering, zoals bijvoorbeeld een technische term, kunnen deze weer worden opgeroepen zodra de geur in de lucht is.

SZ: Dan willen uw studenten op de universiteit zeker ook geuren?

Wabner: Ja, en ik heb het ook al uitgeprobeerd met mijn studenten. Ze kregen tijdens het studeren de geur van neroli te ruiken. Neroli is de essentie van oranjebloesem; neroli is een sterk antidepressivum en heeft bovendien een stimulerend effect. We lieten de studenten daarna een tentamen maken. Ze kregen aan het begin van het tentamen opnieuw neroli te ruiken – en behaalden verrassend goede resultaten. Ik raad mijn studenten daarom aan om verder te leren met neroli en een geurzakdoek mee te nemen en hier op het examen aan te ruiken.

SZ: Welke geuren zijn daarnaast nog meer nuttig?

Wabner: De geur van citroenen bijvoorbeeld halveert spelfouten, zo hebben studies in de VS aangetoond. Ik raad daarom al mijn promovendi dringend aan om met een citroengeur te werken, anders moet ik hun taalfouten corrigeren.

SZ: Met welke geur kunt u zelf in het bijzonder goed werken?

Wabner: Citroen – want je wordt er wakker en fris van. Neroli vind ik ook erg lekker ruiken hoor, maar dat wordt me snel te veel.

Interview: Marion Schmidt

*) Vrije vertaling van een interview dat verscheen in de Süddeutsche Zeitung met Dietrich Wabner, Hoogleraar scheikunde aan de TU van München.

Natural Mood Makers

Vrijblijvend adviesgesprek

Wil je meer weten over wat wij voor winkels, showrooms, zorginstellingen of kantooromgevingen kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek.