De winkel van de toekomst

De winkel van de toekomst

De winkel van de toekomst: er is veel geschreven over hoe winkels de komende jaren hun voorbestaan kunnen of moeten verzekeren. Alleen een webwinkel openen en integreren doet geen recht aan de vele andere ontwikkelingen in consumentengedrag. Daarom….de vijf belangrijkste agendapunten waar iedere retailer klein of groot, mee aan de slag moet gaan!

De winkel van de toekomst:

1 … onderscheidt zichzelf

Ongeveer doen wat je concurrent doet is niet meer voldoende. Het is tijd om boven de middenmoot uit te stijgen. Een consument heeft tegenwoordig de keuze uit duizenden verkooppunten. De winkel om de hoek, de dichtstbijzijnde stad of een outletcentrum, Nederlandse webwinkels of internationale webshops. Is het de consument niet duidelijk wat jij te bieden hebt, zijn er nog honderden anderen met exact dezelfde producten en een beter geprijsd. Belangrijk dus om de identiteit van jouw winkel te bepalen en dit glashelder te communiceren!

2 … biedt haar klanten gemak

De reden waarom online shopping zo snel integreert, is dat het de consument heel wat gemak brengt. Shoppen wanneer je wilt, vanuit je luie stoel en en bezorging aan je deur. Vergeet niet, gemak is één van de belangrijkste aankoopprikkels! Zeker in een tijd waarin iedereen het razend druk heeft. Fysieke winkels doen er goed aan beter in te spelen op die zoektocht naar gemak. Zorg er bijvoorbeeld voor dat consumenten eenvoudig etalageartikelen terug kunnen vinden (75% verlaat tenslotte je winkel als je dit niet doet).

Retail | Natural Mood Makers

3 … is een meestercurator

Die onbeperkte productkeuze online is geweldig. Of lijkt het alleen maar zo? Veel keuze betekent veel tijd om alle opties in kaart te brengen en twijfels over de beste keuze. Juist het beperkte aanbod van een stenen winkel kan de klant helpen met kiezen. Een uitmuntende collectie is dan wel onmisbaar. Daarvoor moet een retailer tijdens de inkoop functioneren als een meester curator. En vervolgens op de winkelvloer in staat zijn om met passie (!) de consument te overtuigen waarom deze producten de beste keuze zijn.

4 … heeft enthousiaste en kundige medewerkers

Chagrijnige verkopers die liever geen klanten helpen? Vergeet het maar. De consument loopt zo je winkel uit en kiest voor één van de vele concurrenten. Medewerkers die minder kennis hebben dan de alwetende consument, of niet in staat zijn een gefundeerd advies te geven? Same story. Heeft het winkelpersoneel geen toegevoegde waarde dan is de stap alles online te kopen wel heel erg klein. Vergeleken met de huidige situatie, betekent het dat veel retailers flink aan de bak moeten met dit agendapunt. Het goede nieuws: kleine investeringen in service kunnen een groot verschil in omzet te maken!

5 … is meer dan een verkooppunt

De winkel is van oudsher een plek waar producten verkocht worden. Dat is rap aan het veranderen. Een consument is niet meer afhankelijk van de fysieke winkel om zijn aankopen te doen. Die winkel moet dus voor iets extra’s zorgen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor: het prikkelen van de zintuigen, het toevoegen van nieuwe diensten, het creëren van ervaringen. Een stukje beleving, als je het zo wil noemen. Belangrijk daarbij is altijd te denken vanuit je identiteit. Lukraak een goochelaar in je winkel neerplanten zodat er iets te beleven valt is niet de oplossing. Denk na hoe je jouw winkel wil profileren, en daarna hoe je die ervaring bij de klant kunt versterken. Een mooi voorbeeld om je te onderscheiden is het gebruik van geurmarketing in je winkel. Onderzoek heeft aangetoond dat geur (of geurmarketing) zorgt voor tevreden klanten die jouw merk, product herinneren. Geurmarketing kan ongemerkt het verblijf in een ruimte veraangenamen en subtiel de gemoedstoestand van mensen beïnvloeden waardoor ze eerder geneigd zijn langer te blijven. Geur zorgt voor een diepgaande sterke relatie met je klanten. De juiste geur zorgt ervoor dat mensen zich prettig voelen en hun ervaring met je winkel positiever beoordelen. Waar het lekker ruikt, voelen mensen zich op hun gemak, beoordelen ze de omgeving positief en willen ze er dankzij de positieve herinnering weer terugkomen. Een positieve ervaring dankzij geurmarketing kan het klantbehoud en daarmee het bedrijfsresultaat doen laten toenemen.

Vijf punten dus, waar iedere retailer vandaag al een begin mee kan maken. En voor de kleinere winkeliers: er zijn voldoende low-budget oplossingen, met een stukje creativiteit en de wil om te veranderen kom je al een heel eind!