In de retail werkt onbewust beïnvloeden erg goed. Waarom is dat?
Geuren kun je bewust waarnemen of onbewust. Wat zou beter werken?
In de retail werkt onbewust beïnvloeden erg goed. Kom je ook weleens in winkels waar een goed waar te nemen, al of niet prettige, geur verspreid wordt? ”Ah, geurmarketing” denk je direct. Welke invloed heeft dat op je gevoel van welzijn? En, heb je dan liever een sterkere geur of liever een subtiele geur? Hierna gaan we dieper in op hoe het allemaal werkt.
Kan professionele geurmarketing je onbewust beïnvloeden?
We kennen allemaal het effect dat geur op mensen kan hebben. De zalige lucht van versgebakken brood, of een gebraden kippetje van het spit. Het zijn geuren die we bewust waarnemen en er soms voor zorgen dat we sneller tot aankoop overgaan. Maar wist je dat geuren in de retail onbewust beïnvloeden en dus ook een onbewust effect op ons gedrag kunnen hebben? Deze vorm van geurmarketing is nog veel effectiever en wordt vaker toegepast in winkels voor non-food producten.
Manipuleren door geurmarketing
Uit onderzoek is namelijk gebleken dat in winkels waar non-food producten worden aangeboden een expliciete geur niet altijd even goed functioneert. Als je daar sterk waarneembare geurmarketing inzet, wekt dit bij sommige mensen irritatie op. Wellicht niet eens omdat ze het aroma niet kunnen waarderen, maar vooral ook omdat de steeds slimmere consument het idee krijgt gemanipuleerd te worden. Tja, en daar houden consumenten nu eenmaal niet van…
Verandering van gedrag door neuromarketing
De oplossing hiervoor: subtiele geurmarketing, die inwerkt op een onbewust niveau. Wie herkent niet het gevoel dat je je onprettig voelt in een ruimte? Of juist dat je ergens binnenkomt en je je juist direct helemaal op je gemak voelt. Geuren kunnen namelijk herinneringen oproepen en nestelt een geur zich eenmaal in je geheugen, dan vergeet je die associatie nooit meer.
Denk maar aan de geur van Zwitsal babyshampoo bijvoorbeeld, dan denk je niet aan koeien (om maar eens wat te noemen). Onze neus heeft een supergoed geheugen en staat altijd ‘aan’. Onbewust roepen geuren bij ons allerlei emoties en gedachten op.
Hoe dat werkt? De verklaring ligt in de werking van onze hersens. Een van de zaken waar neurogeleerden het helemaal over eens zijn, is de mate waarin ons onderbewuste ons gedrag beïnvloedt. De BBC heeft daar een documentaire over gemaakt. Kijk hier naar een filmpje van de samenvatting (1:51). Je gelooft het bijna niet… maar volgens deze deskundigen bepaalt ons onderbewuste voor maar liefst 95% – 98%(!) ons gedrag!
De niet-bewuste geurbeleving
Dit gegeven biedt veel mogelijkheden voor geurmarketing in (retail-) bedrijven. De kunst is dus om een geur te verspreiden die de klant niet bewust opmerkt. Deze wordt namelijk wél onbewust waargenomen door de hersenen. Bijkomend voordeel is dat deze subtiele geur eventueel aanwezige nare luchtjes direct ook verwijdert.
Gebruik hiervoor natuurlijke etherische oliën, deze worden beter herkend door onze hersenen. Een goede (elektrische) geurverspreider zorgt ervoor dat de geur gelijkmatig over de ruimte wordt verdeeld. Steeds meer winkellocaties en bedrijven kiezen voor deze vorm van geurmarketing. Omdat het gewoon werkt!
Meer weten over hoe je geurmarketing professioneel kunt toepassen in de retail? Of heb je een andere vraag of wil je je ervaring delen? Laat het ons gerust weten en stuur ons een mail.
Foto door rawpixel.com op Unsplash.