Hoe geur je gemoedstoestand kan verbeteren
Hoe verbeter je de gemoedstoestand met geur?Welke van onze 5 zintuigen zou het meest onze herinneringen kunnen triggeren, onze stemmingen kunnen verbeteren, de sexualiteit beleving een boost kunnen geven, en zelfs onze gedachten en emoties kunnen beïnvloeden? Het enig juiste antwoord is onze “reukzin”. We leven in een cultuur die ons overstelpt met prikkels, geleverd door beeld en geluid.
Zelfs proeven en voelen wordt gebruikt om onze ervaring van plezier en sensualiteit uit te breiden. Helaas is onze reukzin daarin zeer ondergewaardeerd, terwijl onze reukzin, het oudste zintuig en uiterst machtig, toch primair verantwoordelijk is voor de kwaliteit van ons leven. In tegenstelling tot de andere zintuigen is onze reukzin 24 uur per dag in touw. Dat is iets waar we eigenlijk niet bij stilstaan. Elke dag ademen we immers 2.340 keer in en uit en inhaleren we daarmee 238 kubieke meter lucht.
Bij elke ademhaling worden onze geurreceptoren overstroomt met informatie over de omgeving waarin wij verblijven; geuren van plezier, bewustzijn, gevaar, en bijvoorbeeld seksuele aantrekkingskracht. Wij mensen zijn in staat om ongeveer 10.000 verschillende geuren te onderscheiden. Iedere geur is in staat om ons gedrag en stemming te beïnvloeden.
Geur en gedrag
Geur heeft een krachtig effect op ons gedrag. Bepaalde geuren zijn in staat om onze stemmingen te verbeteren en ons humeur een boost geven, bijvoorbeeld door de geur van een vers gezet kopje koffie of de geur van warme broodjes uit de oven.
De geur van een exotische parfum, of de lichaamsgeur van je geliefde kan leiden tot intimiteit en romantiek, terwijl andere geuren ons een gevoel van rust en het zich thuis voelen kunnen geven.
Sommige geuren vinden we onaangenaam en ze waarschuwen ons voor gevaar. Zo ruikt een putje van een verstopte douche niet erg prettig, denk bijvoorbeeld ook aan de geur van een verbrand broodje in je broodrooster. Op zulke geuren reageren we instinctief en ondernemen we direct actie.
Geur en herinnering
Aromas die direct naar de geur receptoren in onze hersenen worden getransporteerd hebben een krachtig effect op ons gedrag. Sinds onze geboorte zijn onze neus receptoren druk bezig geweest met het catalogiseren van alle geuren die sindsdien onze neusgaten zijn gepasseerd. De periode vanaf de geboorte tot het zevende levensjaar wordt gezien als de belangrijkste periode om een geheugen voor geuren op te bouwen. Pasgeboren kinderen kruipen dicht tegen de borst aan van hun moeder, de geur van haar huid gaf ons een diep gevoel van geborgenheid. Die eerste geurervaring, diep verankerd in ons geheugen, is nog steeds in staat om intense gevoelens te triggeren.
De omgeving waarin wij zijn opgegroeid met al z’n verschillende geuren heeft een draagvlak van geur herinneringen gevormd die tot op de dag van vandaag bepaald hoe wij reageren op de geuren die we elke dag ruiken. Denk maar aan de geur van een muffe kelder, of de geur van de kleedkamer in de sportschool, en wat dacht je van de geur van een kerstdiner, dit zijn stuk voor stuk krachtige triggers om je terug te brengen naar herinneringen uit je jeugd.
Onze hersenen verwerken informatie die geleverd wordt via de andere zintuigen. Eerst via verstandelijke herkenning wat dan leidt tot een emotionele reactie. Maar onze reukzin is uniek, die doet het tegenovergestelde. Onze reuk receptoren zijn direct aangesloten op ons limbisch systeem( emotionele geheugencentrum waarin we geluk, angst, spijt en plezier opslaan) dat ons gedrag en herinneringen controleert. De geuren die we ruiken leiden eerst tot een emotionele reactie en daarna volgt pas de verstandelijke herkenning. Een voorbeeld daarvan is, dat lang voordat je de lavendelgeur kunt herkennen je eerst al de ontspannende werking ervan ervaart.
Geur en inspiratie
Geuren worden al heel lang gebruikt om gedrag te beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld in geurmarketing. Maar de neus wordt ook in de medische wereld gebruikt. Zo kunnen geuren bij een patiënt die niet (meer) aanspreekbaar is de oorzaak van een ziekte of aandoening verraden. Bij ernstige suikerziekte ruikt de adem bijvoorbeeld sterk naar aceton, een ammoniak geur duidt op een probleem met de nieren. We weten allemaal hoe we ons door geur laten stimuleren. De geur van lavendel inspireert de kok tot het bedenken van een bijzonder recept. De geur van gebakken appeltaart haalt de potentiële koper over om een huis te kopen.
Als geuren nu echt zulke krachtige beïnvloeders zijn van stemming en gedrag, zou het dan niet logisch zijn te veronderstellen dat een verandering van geur het menselijk gedrag zal veranderen? Onderzoek wijst inderdaad in deze richting. Dus, hoewel de reukzin de minst bekende van onze zintuigen is, is deze onlangs sterk naar voren gekomen als de nieuwe medische grens. Bovendien is door onderzoek inmiddels bekend hoe geur in ons lichaam werkt. Hierdoor kunnen we een heel scala aan (natuurlijke) geuren inzetten om door ons gewenste effecten te bereiken. Dat is dus de “geurige methode” om gezondheid en welzijn te bevorderen. Een soort geurmarketing voor de gezondheid.
Geur en gedrag: de basis voor geurmarketing
Mensen kunnen ongeveer tienduizend verschillende geuren onderscheiden. En elke geur is in staat om ons gedrag en onze stemming te beïnvloeden. Je kunt dus gerust stellen dat onze reukzin primair verantwoordelijk is voor de kwaliteit van ons leven. Hoe zit dat precies?
Adem in, adem uit
In onze drukke, hyperactieve westerse cultuur krijgen we de hele dag door prikkels via beeld en geluid. Ook onze tastzin en smaakpupillen gebruiken we om prikkels te ontvangen. Onze reukzin lijkt hierin een ondergeschoven kindje. Toch is dit het enige zintuig dat 24/7 actief is. We ademen immers elke dag een paar duizend keer in en uit. Bij elke ademhaling worden onze geurreceptoren gevoed met informatie over onze omgeving: we ervaren geuren van plezier, gevaar en seksuele aantrekkingskracht.
Een boost voor je humeur
Geuren zijn in staat om onze stemming te verbeteren en ons humeur een boost te geven. Denk maar eens aan de geur van een vers gezet kopje koffie, van warme croissantjes uit de oven of een pan pas getrokken bouillon op het fornuis. Wedden dat je een gevoel van rust en thuiskomen ervaart? Precies! Dat is waarom slimme makelaars je adviseren om een appeltaart te bakken voordat de kijkers komen.
Gevaar
Er zijn meer van dit soort verbanden. Zo leidt de geur van een exotisch parfum of de lichaamsgeur van je geliefde tot intimiteit en romantiek. Terwijl onaangename geuren ons voor gevaar of ongemak waarschuwen. Het putje van de verstopte douche ruikt niet prettig, een verbrand broodje in je broodrooster evenmin. Op zulke geuren reageren we instinctief door direct in actie te komen en het gevaar te elimineren.
Emotionele reactie
Hoe werkt dat nou precies? Onze hersenen verwerken informatie die we via de zintuigen zicht, gehoor, tast en smaak ontvangen. Dat geeft een sensatie van herkenning, lees: een emotionele reactie. De reukreceptoren zijn direct aangesloten op ons limbisch systeem. Dat is het emotionele geheugencentrum in onze hersenen, waarin we gevoelens van geluk, angst, verdriet en plezier opslaan. Een heel belangrijk centrum, omdat emoties ons gedrag en herinneringen bepalen. Met geur werkt het in tegenstelling tot de andere zintuigen dus precies andersom: een geur roept eerst een emotionele reactie op. Pas daarna volgt de verstandelijke herkenning. Lavendelgeur is daar een goed voorbeeld van: je voelt eerst de ontspanning, pas daarna herken je het specifieke aroma. Probeer je maar eens voor te stellen hoe het is om niets te ruiken.
Principe van geurmarketing
De omgeving waarin je opgroeit vormt een gigantisch palet aan geurherinneringen. Dat verklaart waarom we sterke gevoelens van weemoed, geluk of verdriet krijgen bij het ruiken van een bepaalde geur: de geur van een muffe kelder, de kleedkamer van je voetbalclub of van frisgewassen beddengoed. Stuk voor stuk krachtige triggers om je terug te brengen naar een bepaalde periode in je leven. Kijk, dát is nou het principe van geurmarketing. We passen het toe in o.a. het hotelwezen, winkels en kantoren. Meer weten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

