Callcenters

Klant contact center of callcenter, het woord zegt het eigenlijk al: bellen en gebeld worden. De hele dag door. Teamleiders hebben de taak om storende hectiek, opkomende irritaties en vermoeidheid van medewerkers buiten de deur te houden. Daarnaast, al of niet in samenspraak met de immer veeleisende klant, gelden er kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen die strikt bewaakt moeten worden.

Vaak gaat het goed maar soms is er te veel verzuim en verloop; een 100% score is sowieso nooit het geval… Tijdens het werk eist de supervisor veel van de medewerkers. Dat is natuurlijk ook terecht. De klant service center medewerker is immers het onzichtbare “gezicht” van de organisatie!

Als het niet goed gaat...

We weten waar een slecht functionerend klant contact center toe leidt:

  • Bereikbaarheid laat te wensen over.
  • Klanten ontvangen niet-eensluidende boodschappen.
  • Afspraken worden niet nagekomen.
  • Doelstellingen worden niet gehaald.
  • Slechte sfeer op de afdeling.
  • Ziekteverzuim stijgt.
  • Backoffice ondervindt nadeel.

Goed leiding geven door de supervisor is daarom noodzakelijk voor een storingsvrije afwikkeling. Er zijn echter factoren die, laten we het voorzichtig stellen, niet echt bijdragen aan het uitvoeren van die taak.

Voorbeelden hiervan zijn hoge werkdruk en veeleisende klanten. In de praktijk zullen we daar helaas meestal niet veel aan kunnen veranderen. Er is waar het gaat om beïnvloeding van de resultaten van klant contact centers echter één doorslaggevende factor waar beheerders wél grip op hebben: de lucht kwaliteit in het klant contact center.

Luchtkwaliteit

Een goede luchtkwaliteit, zo blijkt uit meerdere (Nederlandse) onderzoeken is verantwoordelijk voor 15% meer productiviteit en 25%(!) minder ziekteverzuim.

Daling ziekteverzuim

Een innovatieve en gelijktijdig ook heel natuurlijke manier om de luchtkwaliteit in werkruimten sterk te verbeteren is het toevoegen van natuurlijke (BIO) etherische geurolie aan de lucht. Hierdoor worden 99,8% van alle bacteriën in de lucht gedood. Dat is middels onderzoek aangetoond. Voorwaarde hierbij is wel dat de geurolie in een extreem fijne verneveling is de lucht wordt gebracht (< 0,1 Mu). Het directe resultaat is een lager ziekteverzuim.

Betere concentratie

Maar dat is nog niet alles. Naast de bacteriedodende eigenschappen met de voordelen die dit voor klant contact centra oplevert is er nóg een belangrijke eigenschap van natuurlijke geur die tot het succes van uw klant contact center kan bijdragen. Dit betreft het concentratie verhogende effect van bepaalde natuurlijke geuren. Wanneer vanuit de aroma therapie bekende geurmelanges worden toegepast is betere concentratie een feit. Ook dit is door onderzoek onderbouwd.

Voorbeeld: productiviteit neemt met 5% toe:

Werkplekken :      100
Uren/plek/week :        36
Loonkosten/uur :        15
Loonkosten/week     :    54.000
     
Besparing/maand :    2700

Beter voelen

Tenslotte is er nog een derde factor die tot significant betere (meetbare) resultaten op uw klant contact center leidt. Medewerkers voelen zich door natuurlijke geur, die zich overigens grotendeels beneden de waarnemingsgrens bevindt en daardoor onbewust wordt waargenomen, gewoon veel prettiger, meer op hun gemak. Ze hebben daardoor meer voor elkaar, maar ook voor uw bedrijf, over. Natural Mood Makers Natural Mood Makers is specialist op dit gebied. Wij leveren de juiste verstuivingsapparatuur, natuurlijke geuren en service in de gehele Benelux. Neem contact met ons op voor meer informatie of een proefplaatsing. Wij dagen u uit de proef op de som te nemen. Succes verzekerd!