Retail

Het verhaal van Richard – Retail ondernemer kledingzaak

Ondernemer Richard ontwaakt met een sprankeling in zijn ogen. De nieuwe dag breekt aan met de belofte van succes en innovatie. Na de spetterende opening gisteravond van zijn derde kledingzaak in het centrum van Rotterdam, waar de burgemeester de openingsceremonie leidde en de gasten vol bewondering naar de innovatieve inrichting en moderne collectie keken, voelde Richard zich boven de wereld verheven.

Maar op deze schijnbaar perfecte dag ontmoette hij op het openingsfeest ook een oude zakenrelatie die zijn kijk op het modern ondernemen zou veranderen. Een gesprek dat van onschatbare waarde bleek te zijn. We spreken elkaar later nog wel zei hij…

Die ontmoeting leidde enkele dagen later tot een telefoongesprek met als thema ‘geurmanagement’. De oude vrind bleek inmiddels namelijk een geurmanagement specialist te zijn geworden. Richard, die eerder sceptisch was over systemen die werken met synthetische geuren, ontdekte dat geurmarketing met natuurlijke geuren een revolutionaire impact kon hebben op de winkelervaring. Hij noteerde tijdens het telefoongesprek snel een paar referenties van andere retailers die al ervaring hadden opgedaan met geurmanagement en nam zich voor persoonlijk op onderzoek uit te gaan.

Na een paar weken van opwinding over de opening zelf en het nieuwe innovatieve kassasysteem dat toch wel enkele kinderziektes bleek te hebben, werd Richard ook nog eens geconfronteerd met teleurstellende bezoekersaantallen en lager dan verwachte omzet in zijn nieuwe filiaal.

Bezorgd over de uitstraling van de winkel en de behoefte om klanten langer te binden, liep Richard de winkelstraat in om tijdens een wandelingetje zijn gedachten te ordenen. Hij rook daar de geur van versgebakken brood en werd zich gewaar van een vreselijke trek. Hij liep de bakkerij binnen om daar iets te eten te kopen. Dat had hij, besefte hij zich, waarschijnlijk nooit gedaan als hij niet eerst door de heerlijke geur was verleid…

Maar de impact van geurmanagement werd pas écht duidelijk toen Richard zich in die bakkerij betrapt zag op het bestellen van lekkernijen die hij eigenlijk helemaal niet van plan was te kopen. Geïnspireerd door deze ervaring, belde Richard zijn vriend met de prangende vraag: “Hoe kan geur het gedrag van klanten in een kledingzaak beïnvloeden?” Het antwoord was eenvoudig: contact opnemen met de referenties die ik je heb gegeven en het zelf ontdekken. En dat deed Richard.

Richard dook vervolgens diep in het wereldje van geurmarketing met natuurlijke geuren en ontdekte dat het niet alleen de omzet verhoogde, maar ook het personeelsverzuim kon verminderen en bovendien de reputatie van de winkel onder het publiek verbeterde. Overtuigd van de kracht van geurmanagement liet Richard in al zijn filialen geursystemen met natuurlijke geuren installeren.

Twee jaar later, tijdens een lunch in een chique Rotterdams restaurant, bedankte Richard zijn oude vriend voor de succesvolle implementatie van het geursysteem. Zijn winkels waren niet alleen winstgevender geworden, maar werden ook erkend als de meest innovatieve in Rotterdam. Richards ontdekking van geurmarketing had niet alleen zijn zaken, maar ook zijn zelfvertrouwen positief getransformeerd.

klant ervaring

Lees ook het verhaal van:

klant ervaring
klant ervaring
klant ervaring

Natuurlijke geuren maken mensen productiever, gezonder & gelukkiger

Kies voor optimale geurverneveling met geurverstuivers van Natural Mood Makers. Vraag naar onze abonnementen (al vanaf € 19,75 per maand).

Laat geur voor je werken!