Over geur

Natural Mood Makers maakt het door de samenwerking met een aantal gerenommeerde geurmelangeurs mogelijk voor klanten een unieke geur te ontwikkelen. Dit maakt dat zaken als herkenbaarheid van de eigen stijl en onderscheidend vermogen nu ook binnen uw handbereik liggen. Er zijn hierbij meerdere uitgangspunten mogelijk.

Uitgangspunten

  1. U heeft zelf al een idee van hoe het geurprofiel er ongeveer uit moet komen te zien. U kunt voor deze beschrijving bijvoorbeeld reeds bekende geuren gebruiken. Een andere manier is gewoon een beschrijving aan te leveren van het geurprofiel zoals u dat door ons wilt laten ontwikkelen.
  2. U wilt door ons een geurprofiel laten ontwikkelen dat uw beleid op het gebied van de marketingcommunicatie versterkt. Hiervoor zullen onze consultants eerst een gesprek met u voeren om de bepalende factoren van uw marketingconcept te inventariseren en te categoriseren.
  3. U wilt door ons een geurprofiel laten ontwikkelen dat actief invloed heeft op het gebied van hoe mensen binnen uw bedrijf of instelling zich voelen. Uw geurbeleid zal dus gericht zijn op personeel, klanten, gasten of patiënten (of een combinatie daarvan).

Tenslotte is het ook mogelijk in een door ons ontwikkelde "corparate geur" per seizoen de geurnuances te laten wisselen. Uw huisgeur wordt daarbij met de seizoenen steeds iets aangepast zodat uw bezoekers of gasten nog steeds uw huisgeur herkennen maar door de aangebrachte nuance weer opnieuw geintrigeerd raken.

Wilt u meer weten over het ontwikkelen van uw eigen unieke geur? Neem dan contact met ons op!

 

De antibacteriële werking en daarmee de lucht reinigende eigenschappen van etherische oliën werden reeds in de jaren 60 door professor Griffon bewezen: In een afgesloten ruimte werden 210 verschillende bacteriesoorten vastgesteld, onder andere hardnekkige schimmel- en Staphylokokkenkiemen. Etherische geur oliën werden vervolgens in deze ruimte verstoven. Reeds na 30 minuten was de werking van de etherische olie merkbaar. Slechts 4 bacteriën waren nog vast te stellen.

In dezelfde richting wijst het onderzoek van Dr. Valnet**, een prominente vertegenwoordiger van de kennis op het terrein van aromatherapie in Frankrijk. Hij vergeleek de microben-dichtheid in een naaldbos in Fontainebleau, een bos in de buurt van Parijs, met de luchtkwaliteit in een gewone Parijse stadswoning. In het bos vond hij per m3 lucht vijf microben (‘microbe’ is de kleinst mogelijke levensvorm zoals bijvoorbeeld bacteriën, virussen en schimmels), in de woning echter vond hij maar liefst 20.000 van deze microben per m3 lucht en 9 miljoen ziekteverwekkers op de vloer per m2. De enorme antiseptische kracht van etherische oliën van dennennaalden kan daarmee geïllustreerd worden.

Evenzeer reinigend werken bijvoorbeeld ook Tijm (hoofdbestanddeel van Tijmolie), Pepermunt (Menthol) en Eucalyptus (Eucalyptusolie) net als geurolie van andere naaldhout soorten. Etherische oliën zijn opgebouwd uit meerdere geurstoffen. Ook de zogenaamde secundair werkzame stoffen uit de etherische oliën dragen bij aan de gezondheidsbevordering en verhoging van de weerstand.

Vooral in de periode van het jaar dat veel mensen verkouden zijn kunnen etherische geur oliën bewijsbaar preventief werken. Een schone binnenlucht met een discrete natuurlijke aromatisering werkt positief op onze gevoelswereld. Ook dit is in talrijke studies bewezen.

 


*) + **) Kinadeter, Möhring, Poppe: „Bausteine für ein positives Mikroklima – Gesund wohnen und leben im biologischen Kraftfeld“, Delphin Verlag München 1988, Seite 278: Professor Griffon, lid van de Franse Farmaceutische Academie en de eerste hygiëne kamer van Frankrijk onderzocht de bacteriologische reinheid van lucht. Dr. Valnet betrekt hierin ook het onderzoek van de farmaceut Cuthbert Hall van 1904. 

Geur neemt in het menselijk functioneren een belangrijke plek in. Het fenomeen geur wordt door de mens namelijk meer gebruikt dan we denken. Zo is bij smaak voor 90 % de geur die de “smaak” bepaalt. De tong kan namelijk alleen zout, zuur, bitter en zoet proeven. Daarnaast spelen ook “onbewuste geuren”, zoals feromonen, in ons leven een rol. Bij aantrekkingskracht tussen mensen speelt geur een belangrijke rol. Dit gebeurt echter onbewust, deze geur wordt namelijk niet geroken.

 Elk mens heeft een eigen geur, deze is vergelijkbaar met een vingerafdruk. Volgens de meest recente theorieën is de typische geur van ieder mens op ingenieuze wijze gekoppeld aan zijn of haar unieke genen. Het werkt als volgt. De genen van het immuunsysteem zijn bepalend voor de samenstelling van de bacteriën op de menselijke huid. Deze bacteriën breken namelijk de door de talgklieren geproduceerde talg af tot vetzuren. Hierdoor ontstaat een voor ieder persoon unieke samenstelling vetzuren, die zijn geuridentiteit bepaalt.

Geuren kunnen bij de mens, meer nog dan beelden of geluid, herinneringen aan vroeger naar boven halen. Dit komt doordat ons reukorgaan in direct contact staat met ons limbisch systeem waar ons geheugen en onze emoties zich bevinden. Geuren worden daarom ook vaak in verband gebracht met stemming. Ga voor je zelf maar eens na: als je de hele dag in de stank staat, wordt je daar niet echt vrolijk van; als je daarentegen in een bos komt dan voel je je vaak rustig en kalm. Op de pakjes van wierook staat dan ook vaak: “actieve geur” of “geur voor ontspanning”.

Dieren maken in tegenstelling tot ons nog veel meer gebruik van geuren. Zij kunnen dit gebruiken om bijvoorbeeld hun territorium af te bakenen of om de andere sekse te lokken door een sein te geven dat ze klaar zijn om te paren. In de geurenindustrie probeert men wel de ultieme lokgeur uit te vinden die ook voor mensen zou kunnen werken, maar deze is nog niet gevonden. Het visuele en geluidsaspect gaan bij ons nog steeds voor bij de keuze van een partner. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, werken urine- en zweetgeuren, mits deze nauwelijks tot niet voor ons te detecteren zijn, bijzonder positief op de aantrekkingskracht tot een ander. In deze afscheidingen van de mens zitten feromonen welke seksueel een positieve uitwerking hebben… of juist niet. In verscheidene parfums worden dan ook dat soort geuren toegevoegd. Het MHC (Major Histocompatibility Complex) heeft een duidelijke werking op de geur die een vrouw prettig vindt aan mannen. Mannen met een andere MHC dan de vrouw ruiken voor haar vaak het aantrekkelijkst. Dit heeft waarschijnlijk met voortplanting te maken, waardoor de kinderen een zo divers mogelijk immuunsysteem krijgen (onderzocht door Claus Wedekind).

Nare geur

Geur kan ook erg hinderlijk zijn. Zo ruikt het putje van een verstopte douche niet erg prettig. Denk bijvoorbeeld ook aan boerderijen met veel varkens of ander vee. Deze lucht kan eventueel “gewassen” worden door middel van een adsorbant die de bestanddelen, verantwoordelijk voor de stankoverlast, eruit haalt. 

Geurhinder wordt gedefinieerd als: “het cumulatieve resultaat van een herhaalde verstoring door geur die zich laat kenmerken door een gewijzigd gedrag”. Dit gewijzigde gedrag kan zich manifesteren door klagen, boos worden op de veroorzaker, zich afsluiten, etc. Kernwoorden als ‘cumulatief’ en ‘herhaald’ impliceren dat met geurhinder niet constant optredende hinder wordt bedoeld, maar wel de hinder die het gevolg is van een herhaalde blootstelling aan geurstoffen. Daarbij zijn de piekconcentraties meestal bepalend voor de mate waarin mensen hinder ervaren.

Geurhinder kan tot zowel lichamelijke als geestelijke aantasting van het welzijn leiden (gezondheidseffecten en negatieve beleving). Vooral in de zorg speelt het bestrijden van nare geurtjes een belangrijke rol. Deze problematiek kan met moderne middelen nu echter effectief bestreden worden.

Wat is geur?

Een moeilijke vraag; wat geur nu precies is. De ene stof ruikt sterker dan de andere: bij sommige stoffen hoeven er maar een paar moleculen in de kamer te zijn en je ruikt deze al, terwijl bij een andere stof je helemaal niets zou merken. Willen we een stof kunnen ruiken dan moet deze in ieder geval vluchtig zijn en oplosbaar in water en vet. De gevoeligheid voor een geurstof kan dus per stof verschillen. Zo neemt men de stof chlooranisool al waar wanneer er twee van deze moleculen zijn vermengd met honderd biljoen moleculen lucht.

De (geur)gevoeligheid voor een stof wordt wel uitgedrukt in een drempelwaarde. De drempelwaarde is dan die concentratie van een geurstof waarbij de geur door de helft van de mensen wordt waargenomen. Enkele voorbeelden:

Chloroform, 130 moleculen op een miljoen luchtmoleculen Chloorfenol, 3 moleculen per honderdmiljard luchtmoleculen Mercaptanen (geurindicator van aardgas), 1 molecuul per miljard luchtmoleculen Mensen kunnen echter tot een factor honderdduizend(!) verschillen in hun gevoeligheid tot een bepaalde stof. Commercie In commercieel verband wordt er nog maar relatief weinig met geuren gedaan, zeker niet in de Benelux. Wel zie je natuurlijk steeds meer broodovens in supermarkten. Het vers gebakken brood heeft een positieve uitwerking op het koopgedrag van mensen, je krijgt bij wijze van spreken meteen trek. Maar ook bij kantoren blaast in toenemende mate de airconditioning ‘s morgens een stimulerend geurtje het gebouw binnen om de mensen actief (dus aan het werk) te krijgen. Ook spelen producers met ideeën om in de toekomst bij films geuren te verspreiden. Het doel is uiteraard meer beleving te creëren. Speelt de film zich bijvoorbeeld af in een bos dan ruik je via een speciaal apparaat ook daadwerkelijk die typische boslucht. Deze ontwikkelingen zitten nu echter nog in een primitieve fase.

Omschrijvingen van onze bio-etherische geuroliën voor persoonlijke geurverstuivers

 

Effect: Activerend

Gute Laune

Deze geur activeert mensen. De frisse geuren van sinaasappel, limoen en citroen voeren hier de boventoon. Deze melange stimuleert vooral lichamelijke activiteit. Mensen voelen zich vrij om te gaan bewegen en de zorgen van alledag achter zich te laten. Eveneens geschikt om de ruimte van een ongecompliceerde frisse geur te voorzien.

Elfentraum

Doordat naast sinaasappel ook Litsea en Frangipani als hoofdbestanddeel is gebruikt geeft deze geur een iets zachtere en ook minder zoete geurbeleving. Daarbij geeft de complexiteit van deze geur de gebruiker een extra dimensie. Zeer geschikt om mensen in beweging te krijgen en te betrekken bij de activiteit van het moment.

Cosmic Chi

Deze geur activeert mensen. De frisse geuren van sinaasappel, litsea en de rode mandarijn voeren hier de boventoon. Deze melange stimuleert vooral lichamelijke activiteit. Mensen voelen zich vrij om te gaan bewegen en de zorgen van alledag achter zich te laten. Eveneens zeer geschikt om de ruimte van een frisse geur te voorzien. Nog net iets frisser dan Gute Laune.

Effect: Geborgenheid

Orange in Love

Deze geur geeft mensen een veilig en geborgen gevoel. Vertrouwen in het nu én in de toekomst. Maakt de perceptie van de scherpe kantjes van het leven iets minder scherp. De vertrouwde geur van verschillende soorten zoete mandarijn en vanille voeren ons terug naar een vertrouwde omgeving. Vaak wordt deze geur geassocieerd met onze jeugd, toen alles nog goed was en zorgen voor later waren.

Harmony

Daar waar mensen bij elkaar komen zorgt deze geur voor verbondenheid. Tegenstellingen kunnen worden overwonnen en de deur wordt opengezet voor overeenstemming en eensgezindheid. Door het gebruik van sinaasappel blijft men echter wel fris en oplettend, de geur van roos en rozengeranium zorgt ervoor dat de tegenstellingen overwonnen kunnen worden in een veilige omgeving.

Effect: Vitaliserend

Clear Mind

Met citroengras, limoen en cederhout als hoofdbestanddeel geeft deze geurmelange een boost aan ons denkvermogen. Mensen kunnen zich beter en langer concentreren. De geest wordt als het ware klaargemaakt om nieuwe informatie te ontvangen en deze vervolgens secuur te verwerken. Slaperigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon. Deze geur is zeer geschikt voor gebruik op kantoor of bij het maken van huiswerk. Maar ook in situaties waarbij aanspraak wordt gemaakt op ons creatieve denkvermogen werkt deze geur uitstekend.

Angels

Uiterst complexe geur waarin meer dan 150 etherische geur oliën zijn verwerkt. De boventoon wordt aangevoerd door sinaasappel, mimosa en roosgeranium. Hierdoor is deze geur wat bloemiger en zachter dan Clear Mind maar de werking is ook vitaliserend. Deze geurbeleving geeft betere concentratie die bovendien langer volgehouden kan worden. Zowel op kantoor, thuis als op school goed toepasbaar om de prestaties te verbeteren. Voor mensen die aanspraak willen maken op hun creatieve vermogens een aanrader.

Concentration

Deze geur is ontwikkeld voor maar één doel: de concentratie verbeteren. Bij de samenstelling van deze geurmelange  is geen enkele concessie gedaan aan dit ultieme doel. Hierdoor is deze geur dan ook geen allemansvriend. Echter, als de resultaten van haar uitwerking waarneembaar worden is hierin een ‘vriend voor het leven’ meestal snel gevonden.

Effect: Ontspannend

Relax

Na een drukke dag heerlijk ontspannen op een vertrouwde plek. Soms is het dan lastig de dagelijkse hectiek vlot achter ons te laten. Deze geur helpt daarbij. De naam zegt het al – Relax – even ontspannen en weer nieuwe energie krijgen voor de rest van de dag. Sandelhout en Petitgrain geven u het gevoel dat alles weer goed komt, u mag even afstand nemen van de druk die de dagelijkse beslommeringen met zich meebrengen. Vetiver zorgt ervoor dat slapeloosheid en depressieve gevoelens verdwijnen.

Lichtengel

Door het gebruik van Lavendel, Ho bladeren en Iris kunt u bij deze geur volledig ontspannen. De werking van Lavendel als geur die rust geeft is in de westerse wereld al heel lang bekend. In deze geurmelange wordt die naast 128 andere etherische geur oliën gecompleteerd met Ho bladeren en Iris, die vanuit het verre oosten al heel lang ingezet worden om mensen tot rust te brengen. Lavendel past ook goed bij een levenswijze van reinheid, rust en regelmaat.

Effect: Neutraliserend

Clean Air

Myrthe uit de Andes, citroengras en citroen geven deze geur een super verfrissende werking. Nare geuren worden niet meer waargenomen en de lucht die wordt ingeademd voelt fris en schoon aan. Hierdoor voelen mensen zich prettiger in de ruimte. De geur geeft een opgeruimd en fris gevoel. Klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

 

 

 

 

Geurmoleculen prikkelen onze geurreceptoren. De betreffende prikkels worden doorgestuurd naar de hypothalamus (een gedeelte van de tussenhersenen) en het limbisch systeem, het gedeelte van de hersenen dat fungeert als centrum van onze emoties. Wanneer 'de juiste geur' in de lucht hangt, voelen medewerkers en klanten zich goed. Ze zijn gemotiveerder, blijven langer en doen dat met meer plezier. Ze kunnen zich beter concentreren en beter presteren. En ze voelen zich minder gestrest.

Wij hebben voor u 14 professionele stemmingsgeuren ontwikkeld. Voor een omschrijving van de geuren klikt u hier.

 

Op basis van hun werking zijn ze onderverdeeld in 4 groepen:

Activerend

verfrissend, opwekkend, motiverend

Deze geuren maken lichamelijk actief. Vaak zijn hierin sinaasappel, limoen, citroen, lemongrass, spar of limoen verwerkt. De activerende werking wordt door een grote klantengroep dagelijks ingezet. Daarnaast worden deze geuren gewaardeerd om de antibacteriële werking. Gebruikers van activerende geuren zijn bijvoorbeeld:

  • Sportscholen
  • Bedrijven
  • Winkelcentra
  • Hotels 

Vitaliserend

helder, bevrijdend, luchtzuiverend

Deze geuren beschikken over een krachtige vitaliserende werking. De geest wordt als het ware geactiveerd en voorbereid op het opnemen van nieuwe informatie. Daarnaast wordt de lucht gereinigd door de sterke bacteriedodende werking van de etherische olie. Veelgebruikte grondstoffen voor deze categorie geuren zijn lemongrass, munt, ceder, mirte uit de Andes en citroen. Deze categorie geuren wordt vaak ingezet bij:

  • Kantoren
  • Instellingen
  • Scholen/studiecentra
  • Overheden
  • Congrescentra

Ontspannend

ontspannend, kalmerend, harmoniserend

Bepaalde geuren kunnen mensen tot rust brengen en een behaaglijk en vertrouwd gevoel geven. Onderlinge irritaties worden minder, elkaar helpen ligt meer voor de hand. Grondstoffen die hier ingezet worden zijn mandarijn, lavendel, honing, reuzenzilverspar en kaneelschors. We zien geuren uit deze categorie vaak bij:

  • Dokters- en tandartspraktijken
  • Ouderenzorg
  • Sauna's, relaxruimten
  • Ziekenhuizen

Consumptiegeuren

zetten aan tot consumptie

Geconfronteerd worden met de heerlijke geur van koffie doet direct verlangen naar een kop koffie. De geur van zeewier doet besluiten vanavond eens vis op het menu te zetten. Geuren bepalen vaak ons aankoopgedrag. Natural Mood Makers is u van dienst met het leveren van de juiste geuren om de consumptie te bevorderen. Bedrijven die middels geur hun omzetresultaten zien stijgen:

  • Detailhandel
  • Horecagelegenheden
  • Brouwerijen
  • Koffiebranderijen   

 

Pagina 1 van 2