Cradle to cradle2024-03-12T12:38:19+02:00

Cradle to Cradle

Cradle to Cradle concept Natural Mood Makers – geurmarketing met natuurlijke geur

Het is nu ook mogelijk bij Natural Mood Makers volgens het Cradle to Cradle concept gebruik te maken van professionele geurverstuivingsapparatuur en bijbehorende etherische geurolie. Geurmarketing met natuurlijke geuren zorgt ervoor dat MVO doestellingen behaald worden.

Wat is het Cradle to Cradle principe?

De kern van het Cradle to Cradle principe ligt in het concept afval = voedsel. Alle gebruikte materialen worden na hun leven in het ene product, nuttig ingezet in een ander product. Hierbij is geen kwaliteitsverlies en alle restproducten moeten hergebruikt kunnen worden of milieu neutraal zijn. De kringloop is dan compleet: afval = voedsel. Hoe mooi zou het zijn als je dit principe zou kunnen toepassen in je geurmarketing of het verbeteren van de luchtkwaliteit in je (kantoor)omgeving.

Duurzaam

Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling waarbij de huidige generatie in haar noden voorziet, zonder de mogelijkheden daartoe voor de volgende generatie te beperken. Het Cradle to Cradle principe gaat verder en wil voorzien in onze eigen noden, maar ook de toekomstige generaties van juist méér mogelijkheden voorzien. Het motto daarbij is: probeer goed te zijn in plaats van minder slecht [1]!

De drie basisregels van het Cradle to Cradle (ook toepasbaar in geurmarketing) principe zijn:

  • Afval = voedsel
  • Zon is de energiebron
  • Respect voor diversiteit

Vrijblijvend adviesgesprek

Wil je meer weten over wat wij voor je winkel, showroom, kantooromgeving of zorginstelling kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek.

Etherische olien wit | Natural MoodMakers

Etherische oliën (niét synthetisch)

Natuurlijk en biologisch | Natural MoodMakers

100% natuurlijk
en biologisch

30 jaar ervaring wit | Natural MoodMakers

Ruim 30 jaar
ervaring

Geurontwikkeling op maat wit | Natural MoodMakers

Geurontwikkeling
op maat

High-end apparatuur wit | Natural MoodMakers

High-end
apparatuur

Installatie en onderhoud wit | Natural MoodMakers

Advies, installatie
en onderhoud

De praktijk

Met de introductie, enkele jaren geleden, van professionele geurverstuivers voor geurmarketing en luchtkwaliteit verbetering van Natural Mood Makers werd de maatschappelijk verantwoorde productiemethode ingezet. De apparatuur wordt geheel volgens de cradle to cradle principes geproduceerd. Dit houdt in:

  • 0% stortafval
  • 0% gevaarlijk afval
  • 0% lucht emissies
  • 0% proces watergebruik
  • 100% groene energie
  • Kantoorgebouwen voldoen minimaal aan het LEED Silver certification.
  • Bij de productie wordt reeds rekening gehouden met demontage aan het eind van de Levenscyclus. Grondstoffen uit gebruikte apparatuur worden dus opnieuw gebruikt zonder dat de kwaliteit hiervan verminderd.
  • Geurcartridges (zowel voor geurmarketing als luchtkwaliteitsverbetering op kantoren) voor de verstuivingsapparatuur worden hervuld (en dus opnieuw gebruikt).

Natural Mood Makers en Cradle to Cradle

De BIO etherische geurolie die Natural Mood Makers inzet betrekt zij bij haar partner “Primavera Life”. Als Duitse marktleider op het gebied van biologisch geproduceerde etherische oliën voor geurmarketing en luchtkwaliteit verbetering voldoet Primavera Life aan de allerhoogste eisen op het gebied van duurzaamheid. Al vele jaren.

De EU Waste Directive is maatgevend voor het verwerken van afval in de EU. Onderdeel daarvan is de WEEE wetgeving die regelt dat importeurs en fabrikanten van elektro- en elektronica apparatuur verantwoordelijk zijn voor de verwerking van de afgedankte producten. In de Benelux betaalt men daarvoor een verwijderingsbijdrage. Dat geld wordt gebruikt om het recyclingproces te financieren.

Terugnemen van oude elektro-apparatuur en recycling in eigen beheer door de fabrikant leidt er echter toe dat de kosten van het materiaal lager zijn, omdat de fabrikant zelf altijd – ook bij hogere energie en grondstofkosten, zoals olie en staal – over zijn eigen grondstof beschikt in de vorm van het product. M.a.w. de grondstof voor het nieuwe product is gebonden in het te gebruiken product. Verstuivings apparatuur voor luchtkwaliteit verbetering en de apparatuur voor geurmarketing van Natural Mood Makers wordt door de fabrikant volledig hergebruikt.

Rol Natural Mood Makers in Cradle to Cradle

Waar Cradle to Cradle principes uitgaan van het upcyclen of minstens hergebruiken van grondstoffen zodat deze kwalitatief goed kunnen worden ingezet, is de praktijk vaak anders: apparaten verdwijnen toch tussen ander afval en worden daardoor niet (efficiënt) hergebruikt. Hierdoor gaan kostbare grondstoffen verloren.

Natural Mood Makers biedt nu een concept waarbij gegarandeerd is dat de geurmarketing- en luchtkwaliteitsverbeteringsapparatuur na afloop van de levenscyclus automatisch vervangen en gerecycled wordt. Het werkt als volgt.

Gebruikers van de verstuivingsapparatuur voor geurmarketing en luchtkwaliteitsverbetering van Natural Mood Makers kunnen deze gedurende de economische  levensduur in bruikleen verkrijgen.  Hiervoor betaalt de gebruiker een vergoeding. Omdat Natural Mood Makers eigenaar van de producten blijft én de verantwoording op zich neemt deze op een verantwoorde wijze te verwerken als de levenscyclus is beëindigd, blijft het proces in één hand. Hierdoor kan de gebruiker van de apparatuur er zeker van zijn dat de producten op een juiste wijze gerecycled worden.

Wil je meer weten over hoe Cradle to Cradle voor je zou kunnen werken? Neem vrijblijvend contact met ons op.


[1] Michael Braungart (bedenker van het Cradle to Cradle concept) vergelijkt het C2C principe met een kersenboom die in de lente vol in de bloei staat: er is een overvloed aan kersenbloesem, en alle bloesemblaadjes vallen weer op de grond en de stoffen worden door de boom opgenomen. Men kan niet zeggen dat de natuur verspilt, ondanks het feit dat misschien geen enkele bloesem bestoven wordt. Alles wordt hergebruikt. Zo ook bij de mens; het gaat bij Cradle to Cradle niet om het verminderen van de productie, maar om het bij voorbaat managen van het hergebruik van de grondstoffen en het later kunnen toepassen na einde van de levensduur.

Ervaringen van onze klanten:

Szamen

Casemanager Hans Stalenhoef zocht een natuurlijke, niet overheersende geur Lees verder

Geur is emotie, geur overtuigt

Go to Top