Geur in Sauna's en spa's

En als we dan echt tot rust willen komen...

In het exclusieve vier- en vijfsterrensegment genieten luxe spa's en sauna's een grote populariteit bij bezoekers met de meest uiteenlopende culturele achtergronden. Ontspanning op topniveau moet ervoor zorgen dat de gasten zorgeloos kunnen genieten – dat is in elk geval de intentie van bepleiters van luxe wellness-design-architectuur.

In de praktijk ziet het er vaak anders uit: luchtjes van schoonmaakmiddelen en chemicaliën (zoals chloor voor het zwembad), lichaamsgeuren en muffe lucht door de aanwezigheid van vocht (bijvoorbeeld in kruiden- en biosauna's waar de temperatuur veel lager ligt dan in normale sauna's) hebben een negatieve invloed op het 'wellnessklimaat' – en laten bij de bezoekers vervelende herinneringen achter. We weten allemaal dat vooral lichaamsgeuren als buitengewoon onaangenaam worden ervaren.

Tegen deze achtergrond is een lichte natuurlijke aromatisering niet alleen een waardevol ad-hoc-hulpmiddel, maar ook een efficiënte en niet te onderschatten marketingtool die ervoor zorgt dat de bezoekers met plezier aan de betreffende spa of sauna zullen terugdenken. Bovendien worden hygiënemaatregelen dankzij de aantoonbare antibacteriële werking van natuurlijke etherische oliën effectief ondersteund. Beslissers op het gebied van wellness die het belangrijk vinden dat hun voorziening aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet, mogen niet vergeten ook de zogenaamde 'soft values' bij die eisen te betrekken. Een goede luchtkwaliteit maakt daarvan deel uit. Een lichte, natuurlijke aromatisering kan hier het verschil maken.

De nieuwe reislust – wellness bijzonder in trek

Uit onderzoek gedaan door de Duitse ANWB* en volgens trendwatchers** blijkt dat de trend om korte vakanties te houden, toeneemt en dat we steeds vaker een paar keer per jaar op reis gaan. In de vakantie doen we ook graag iets voor onze gezondheid. Een exclusieve ambiance heeft daarbij de uitdrukkelijke voorkeur. En wellness staat in het middelpunt. 'Iets goeds doen voor jezelf met al je zintuigen' wordt een ritueel. Tegen deze achtergrond doen sauna's en wellnesscentra er goed aan ook instrumenten in hun concepten te integreren die de reukzin aanspreken. Dat zij zich daarbij onderscheiden van de concurrentie, is vooral in het superior-segment belangrijk.

 *o.a. 2000X Zukunftsletter Matthias Horx, Bonn

 **o.a. G+J Branchenbilder, Wellness- und Geschäftsreisen, Märkte + Tendenzen, Hamburg