Waarom werkt onbewust beïnvloeden in de retail zo goed?

Wat is nu beter, geuren die je bewust waarneemt of geuren die onbewust worden waargenomen?

Soms kom je in winkels waar er een duidelijk waarneembare, al of niet prettige, geur verspreid wordt. ''Ah, geurmarketing'' denk je meteen. Welke invloed heeft dat op je gevoel van welbehagen?  Liever een sterkere geur of liever een subtiele geur? Hierna gaan we dieper in op hoe het allemaal werkt.

 

anna dziubinska mVhd5QVlDWw unsplash 640x428 

Onbewust beïnvloeden door professionele geurmarketing?

We kennen allemaal het effect dat geur op ons kan hebben. De heerlijke lucht van versgebakken brood, of een gebraden kippetje aan het spit. Het zijn geuren die we bewust waarnemen en er soms voor zorgen dat we sneller iets kopen. Maar wist je dat geuren ook onbewust effect op ons gedrag kunnen uitoefenen? Deze vorm van geurmarketing is nog veel effectiever en wordt vaak toegepast in winkels voor non-food producten.

Manipuleren door geurmarketing

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat in winkels waar non-food producten worden aangeboden een expliciete geur niet altijd even goed functioneert. Als je daar sterk waarneembare geurmarketing inzet, wekt dit bij sommige mensen irritatie op. Wellicht niet eens omdat ze het aroma niet kunnen waarderen, maar vooral ook omdat de steeds slimmere consument het idee krijgt gemanipuleerd te worden. Tja, daar houden consumenten niet van…

Gedragsverandering door neuromarketing

De oplossing hiervoor: subtiele geurmarketing, die inwerkt op een onbewust niveau. Wie herkent niet het gevoel dat je je onprettig voelt in een ruimte? Of juist dat je ergens binnenkomt en je juist direct op je gemak voelt. Geuren kunnen herinneringen oproepen en nestelt een geur zich eenmaal in je geheugen, dan vergeet je die associatie nooit meer. Denk maar aan de geur van Zwitsal bijvoorbeeld, dan denk je niet aan olifanten (om maar eens wat te noemen). Onze neus heeft een supergoed geheugen en staat altijd aan. Onbewust triggeren geuren bij ons allerlei emoties en gedachten.

Hoe werkt dat? De verklaring ligt in de werking van onze hersenen. Een van de zaken waar neurogeleerden het helemaal over eens zijn, is de mate waarin ons onderbewuste ons gedrag beïnvloedt. De BBC heeft daar een documentaire over gemaakt. Kijk hier naar een filmpje van de samenvatting (1:51). Je gelooft het bijna niet… maar volgens deze deskundigen stuurt ons onbewuste voor maar liefst 95% - 98%(!) ons gedrag aan!

Onbewuste geurbeleving

Dit gegeven biedt veel mogelijkheden voor geurmarketing in (retail-) bedrijven. De kunst is dus om een geur te verspreiden die de klant niet bewust opmerkt. Deze wordt namelijk wél onbewust waargenomen door de hersenen. Bijkomend voordeel is dat deze subtiele geur eventueel aanwezige nare luchtjes direct ook verwijdert.
Gebruik hiervoor natuurlijke etherische oliën, deze worden beter herkend door onze hersenen. Een goede (elektrische) geurverstuiver zorgt ervoor dat de geur gelijkmatig over de ruimte wordt verdeeld. Steeds meer winkels en bedrijven kiezen voor deze vorm van geurmarketing. Omdat het gewoon werkt!
Meer weten over hoe je geurmarketing professioneel kunt toepassen in de retail? Of heb je een andere vraag of wil je je ervaring delen? Laat het ons gerust weten en stuur ons een mail.

Foto door rawpixel.com op Unsplash.

Waarom Natural Mood Makers?

  •  100% natuurlijk én biologisch
  •  Gezond: etherische oliën (niét synthetisch)
  •  High-end verstuivingsapparatuur
  •  30 jaar ervaring in apparatuur
  •  Geurontwikkeling op maat
  •  Advies, installatie & onderhoud

Natural Mood Makers

T: +31-(0)85-8771571
E: info@naturalmoodmakers.nl

Facebook Natural Mood Makers Linkedin Googleplus Natural Mood Makers Youtube Natural Mood Makers