De kracht van corporate geuren (deel 2)

Hoe creëer je jouw eigen geurhandtekening?

Net als bij adverteren dient jouw corporate geur - de geurhandtekening - de basis van je merk te ondersteunen. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

 

Vertaal jouw boodschap in een geur

De ontwikkeling en verspreiding van een geurhandtekening is zowel een kunst als een wetenschap. Je hebt twee dingen nodig. Allereerst het vermogen van een geurstrateeg om een merk via geurmarketing te belichten. Daarnaast is de creativiteit van een gespecialiseerde parfumeur onontbeerlijk. Vervolgens worden geuren geselecteerd op hun vermogen om emoties op te wekken. Het gevoel van schoonheid en orde kan bijvoorbeeld worden overgedragen door groene citrusvruchten, terwijl kruidige geuren een besef van dynamiek en energie geven. We illustreren dat graag weer aan de hand van een voorbeeld.

Een voorbeeld

De kerngedachte achter 1 Hotels wordt gevormd door een biologische levensstijl met respect voor de natuurlijke bronnen en inheemse flora van elke locatie. De waarden en gevoelens die het bedrijf wil uitdragen, zijn eenvoud, luxe, transparantie en gemak. Om deze waarden te vertalen in een geurhandtekening met een sensuele boventoon, werd gekozen voor een mix van aardmos, groene kruiden en broeiend hout – geuren die de genoemde waarden communiceren, zoals is gebleken uit uitgebreid multi-platformonderzoek.

Voer testen uit

Het is belangrijk om de gekozen mix van natuurlijke geuren vooraf uitgebreid te testen. Test de geurhandtekening bijvoorbeeld eerst op (potentiële) klanten. Probeer de geur uit in kantoren om de reactie van de medewerkers te peilen. Je kunt de geur ook testen met klanten in focusgroepen, in persoonlijke gesprekken of in een omgeving voor marktonderzoek.

Bepaal de verspreidingspunten

Is de keuze gemaakt, geef dan antwoord op de volgende vragen: wil je dat de geur een soort begroeting vormt, die zich concentreert rondom de hoofdingang? Wil je een geur in de gehele ruimte of alleen in de drukbezochte gedeelten? Een geur die dag en nacht aanwezig is of alleen op bepaalde tijdstippen? Zoek je een bescheiden geur of een geur die neigt naar een herkenbaar statement? Alle vragen beantwoord? Dan hoef je alleen nog maar de ideale locatie voor de verstuiver vast te stellen. Natural Mood Makers kan je hierbij van dienst zijn – ook voor het onderhoud natuurlijk!

Corporate scent werkt

Volgens Caroline Fabrigas, CEO van Scent Marketing Inc. en verantwoordelijk voor de corporate scents bij Hyatt en 1 Hotels, leiden de ontwikkeling en verspreiding van een geurhandtekening tot hogere merktrouw, meer vertrouwen in het product, betere verkoopcijfers en een betere perceptie van de prijs/kwaliteitverhouding. Leuk weetje: een sterke corporate geur kan ook zélf een product worden, die een aardige extra inkomstenbron oplevert. Zo hebben 1 Hotels bijvoorbeeld meer dan 20.000 kaarsen met hun corporate scent verkocht. Dat is nog eens easy money!

Corporate geur en jouw organisatie

Natural Mood Makers werkt samen met gerenommeerde geurmelangeurs en parfumeurs die getraind zijn om strategische sfeeraroma’s ontwikkelen. Neem contact op en vraag geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden. Je zult versteld staan!

Bron: Harvard Business Review, Inside the Invisible but Influential World of Scent Branding. Door Laurence Minsky, Colleen Fahey en Caroline Fabrigas. 

Foto door rawpixel.com op Unsplash.