Emoties kun je ruiken

“Natuurlijke geuren beschermen je. Hoe lees je hier”

Je kunt ze overal in onze omgeving vinden: bacteriën, schimmels, virussen enz. Vooral in de zorg, met veelal kwetsbare mensen kunnen daardoor infecties optreden. Als de gebruikelijke hygiënestrategieën tegen de deels multiresistente bacteriën niet meer succesvol blijken te zijn, kan het gebruik van etherische oliën (of essentiële oliën) besmetting met de ziekmakende micro-organismen beteugelen, zo blijkt uit een Italiaanse studie1).

We ruiken meer dan we beseffen

Wij mensen kunnen veel meer ruiken dan wij zelf beseffen. In de afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar ons reukvermogen. Ook hoe we met onze neus (onbewust) emotionele of fysieke situaties waarnemen.

Zweetmonsters

Onderzoeker prof. dr. Gün Semin en zijn collega’s van de Universiteit van Utrecht verzamelden zweetmonsters van mannen die naar een film keken die pure walging opwekte. En van mannen die naar een enge film keken. Vervolgens werd de gelaatsuitdrukking van vrouwelijke respondenten opgenomen, terwijl ze een eenvoudige taak moesten uitvoeren en blootgesteld werden aan de verschillende zweetmonsters.

Niet bewust

Wat bleek? Vrouwen die de geur inademden van de mannen die de enge film hadden bekeken, kregen een angstige uitdrukking op hun gezicht. Vrouwen die de geur inademden van de mannen die de walgelijke film hadden bekeken, kregen een uitdrukking van walging op hun gezicht. Ze waren zich daar niet van bewust.

Vertrouwen op geur

Deze bevindingen zijn belangrijk, omdat het laat zien dat mensen voor wat betreft communicatie dus blijkbaar niet alleen vertrouwen op spraak, gehoor en zicht, maar ook op geur. De emoties die de onderzoekers hebben getest zijn namelijk uitsluitend gecommuniceerd door chemische geursignalen. De heren waren zelf niet in beeld.

Geurmarketing

Waarom is dit onderzoek zo belangrijk tegen het licht van geurmarketing? Omdat het benadrukt hoe geur en emotie met elkaar verweven zijn. In dit onderzoek gaat het weliswaar om negatieve emotie, geurmarketing maakt gebruik van hetzelfde principe: dus door middel van geur onbewust het gedrag van mensen beïnvloeden. Maar dan op een positieve manier! Dat kan op de werkvloer zijn, in een winkel of een bezoekerscentrum. Let er maar eens op. Geuren zijn in staat om je stemming te verbeteren. Denk maar aan de geur van koffie, van een kruidcake uit de oven of een bosje vers geplukte lelietjes-van-dalen. De geurmarketeers van Natural Mood Makers vertellen je er graag meer over. Bijvoorbeeld hoe je omzet stijgt als je natuurlijke geuren inzet die precies de juiste snaar raken. Maak gewoon een vrijblijvende afspraak.

(Bron: CMO Network, Roger Dooley. Foto door bertomic op Pixabay)