Als je niets kunt ruiken

Leven zonder neus

In een onderzoek onder jongeren van 16 tot 22 jaar, zei 53% liever geen reukvermogen te hebben, dan hun mobiel of laptop te moeten missen.

Wat je ook van die uitkomst vindt, een leven zonder neus is bepaald geen pretje. ‘Ervaringsdeskundige’ Joke Boon kan erover meepraten. “Het ontbreken van geuren”, zegt Joke in een interview in Trouw over haar ontbrekende reukvermogen, “betekent dat je afgesloten bent van heel veel wat het leven leuk maakt. Pas gemaaid gras, een appeltaart, je eigen baby, de zee: zaken waarvan de geur je opgewekt of weemoedig kunnen stemmen, en die vaak automatisch allerlei herinneringen oproepen.”

Niet ruiken betekent minder proeven

Een leven zonder neus betekent dus ook dat je geen frisse lentegeur ruikt of de geur van een verrukkelijke ovenschotel kunt opsnuiven. Tijdens een mooie wandeling door het bos kun je zonder reukvermogen daardoor heel sterk het gevoel krijgen dat je “iets” mist. Dat gevoel is natuurlijk allerminst aangenaam. Ook kun je je eetlust en gevoel voor smaak verliezen. Geuren versterken namelijk onbewust onze emoties, ze maken een positieve beleving veel intenser. Joke Boon: “Niet kunnen ruiken betekent dat je ook veel minder kunt proeven. Je mist dus bijna twee zintuigen. En dat heeft veel meer impact dan de meeste mensen denken.”

Geur is emotie

Wat is nu de relatie tussen dit verhaal en geurmarketing? Nou kijk, mensen nemen beslissingen op basis van de informatie die zij ontvangen via de zintuigen. Marketeers maken daarom gretig gebruik van de vijf zintuigen (horen, zien, ruiken, voelen, proeven) om een relatie met hun klanten op te bouwen. Het accent lag lange tijd voornamelijk op zicht en gehoor. Steeds vaker wordt nu ook geur ingezet als marketingtool. Want geur is emotie. Geuren halen herinneringen aan vroeger naar boven - meer nog dan beelden of geluid. Dit komt doordat ons reukorgaan in directe verbinding staat met ons limbisch systeem. Via dit systeem voelen we emotie en slaan we daaraan gekoppelde herinneringen op. Een specifiek geurtje zoals bijvoorbeeld een stoffige zolder kan ons weer terugbrengen naar onze kinderjaren toen we bij oma op zolder speelden.

Geuren en consumenten

Wil jij weten hoe je klanten langer in je winkel houdt? Vraag Natural Mood Makers welke geur consumenten in een betere gemoedstoestand brengt. Een afspraak is zo gemaakt! Oh ja, en iedereen die moeite heeft om zich los te maken van zijn mobieltje, zouden wij willen adviseren: haal eens even diep adem en geniet van de geuren om je heen. Je zult merken dat dit je leven verrijkt!

(foto: Joshua Reddekopp op Unsplash)