5 Succesfactoren voor effectieve geurmarketing

Over originaliteit, duidelijkheid en consistentie

Geurmarketing is een effectieve manier om je doelen te bereiken. Maar let op, want dat gaat niet vanzelf. Wil je geurmarketing écht effectief laten zijn, zorg dan in elk geval voor de vijf succesfactoren.

Maar eerst terug naar de basis. Door met geurmarketing in je winkel te werken, zorg je voor een échte klantbeleving. Je prikkelt immers de zintuigen. Dat leidt tot tevreden klanten die zich jouw merk, dienst of product aanmerkelijk beter zullen herinneren. Lees anders ons blog over 'De winkel van de toekomst' er nog maar eens op na. Geurmarketing kan echter niet zonder de volgende aandachtspunten:

1 Geurmarketing met natuurlijke geuren

Werk met 100% natuurlijke geuren, dan kun je het gedrag van je klant beïnvloeden. Natuurlijk geuren zijn namelijk gebaseerd op zuivere, etherische oliën met een aantoonbaar positief effect op koopgedrag, stemming en gezondheid. Met een synthetische geur bereik je dat effect niet of nauwelijks.

2 Geurmarketing valt of staat met originaliteit

De geur die je inzet mag natuurlijk niet dezelfde zijn als die van je buren, en moet zich tegelijkertijd onderscheiden van die van je concurrent. Wees dus origineel! Je kunt een zogenaamde 'corporate scent' overwegen: een geur die exclusief voor jouw winkel wordt ontwikkeld. Daarmee ben je er zeker van dat alleen jouw winkel of keten over die geur kan beschikken.

3 Duidelijkheid: de basis voor geurmarketing

Geef met geur een duidelijk signaal af. Dat betekent echter niet dat de geur zeer sterk aanwezig moet zijn! Of dat bezoekers van jouw winkel ‘typisch sinaasappelgeur’ of ‘typisch lavendelgeur’ moeten waarnemen. Nee, je bent pas duidelijk met geur als die de juiste emotie opwekt. Zo kun je met geur bijvoorbeeld heel goed een gevoel van luxe oproepen. Dat zal jouw klant natuurlijk pas écht ervaren, als er een overtuigend verband is tussen de gekozen geur en jouw aanbod. Loop maar eens door de showroom van een exclusief automerk. Of door de winkel van een duur kledingmerk. Zeker weten dat jij daar een gevoel van luxe ervaart? Zie hier de basis voor geurmarketing!

4 Wees consistent met eerdere uitingen

Door geur op een zodanige wijze in te zetten dat deze herkenning oproept bij je klanten ontstaat er een hechte band. Zorg er dus voor dat je dezelfde geur steeds weer toepast. Je kunt er eventueel nog voor kiezen om de geur per seizoen iets aan te passen, bijvoorbeeld door in het voorjaar typische lentegeuren aan de geurbeleving toe te voegen.

5 Succes met geurmarketing? Vraag om advies!

Natuurlijk moet de geur die je in je winkel gebruikt een activerende werking hebben, goed passen bij het aanbod en de uitstraling van je winkel én de juiste emotie oproepen. Tijd voor een expert! Want voor het beste resultaat laat je je adviseren door een geurmarketeer met verstand van zaken. Maak geheel vrijblijvend een afspraak. Wij vertellen je graag meer, bijvoorbeeld over corporate geuren!

(Foto: Ashim D’Silva op Unsplash)

 

Waarom Natural Mood Makers?

  •  100% natuurlijk én biologisch
  •  Gezond: etherische oliën (niét synthetisch)
  •  High-end verstuivingsapparatuur
  •  30 jaar ervaring in apparatuur
  •  Geurontwikkeling op maat
  •  Advies, installatie & onderhoud

Natural Mood Makers

T: +31-(0)85-8771571
E: info@naturalmoodmakers.nl

Facebook Natural Mood Makers Linkedin Googleplus Natural Mood Makers Youtube Natural Mood Makers