De ongelooflijke invloed van geur op jouw lichaam en geest

In dit weblog schrijven wij regelmatig over geur en dan met name over hoe je natuurlijke geuren kunt inzetten voor geurmarketing in de retail en luchtkwaliteitverbetering op kantoren en in de zorg. Ditmaal gaat het over de invloed van geur  op jouw lichaam en geest.

Invloed van geur in de slaapkamer.

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat als je ’s avonds voor het slapen gaan in je kamer even een spray gebruikt met de lekkere geur van bloemen, je dromen een stuk positiever worden dan als je geen geur gebruikt. Dus, niet gaan slapen in een slaapkamer waar het onprettig ruikt! Dromen doen we overigens toch het meest over onze alledaagse zorgen en interesses maar geuren hebben wel veel invloed op de aard van onze dromen.

Doel van het reukzintuig

De huidige reukzin van mensen mag dan wel niet zo goed ontwikkeld zijn als die van sommige dieren – de menselijke neus bevat namelijk 'maar' 5 miljoen receptorcellen tegenover maar liefst 200 miljoen van deze cellen in de neus van bijvoorbeeld een hond – ooit was die reukzin wél van groot belang.

Dat kun je nog steeds merken door de impact die geuren op ons hebben. Men denkt dat het intense effect van geur  op onze hersenen een overblijfsel is van het letterlijke levensbelang dat geur voor ons had in de pré-historie.  Toen was geurzin pas écht van levensbelang om bijvoorbeeld vijanden snel te kunnen lokaliseren of (bedorven) voedsel direct te kunnen herkennen. De geurcellen in onze neus zijn namelijk direct gekoppeld aan het zgn. 'Limbische systeem' van de hersenen.

In dat gedeelte van onze hersenen worden de beslissingen genomen en emoties opgewekt. Geuren hebben dan ook een grote invoed op onze emoties.

Alhoewel we gelukkig vandaag de dag het reukvermogen  niet meer hoeven te gebruiken om te overleven, blijven de intense effecten van geur op onze hersenen en lichaam wel bestaan.

Impact van geur vandaag de dag

Geur heeft dus een flinke impact op veel facetten van ons dagelijks leven: onze droomwereld, emoties, de mate van stress die we ondergaan of hoe we ons kunnen concentreren. Maar ook het geheugen en zelfs de romantiek worden beïnvloedt.

Een vleugje lavendelgeur prikkelt onze “feel-good” hormonen en maakt dat we ons ook gelukkiger voelen. De geur van rozen verlaagt onze bloeddruk en een snufje eucalyptus verbetert onze alertheid een stuk. Geur biedt daarmee goede mogelijkheden de productiviteit op kantoor te verhogen.

Bestedingspatroon - Geurmarketing

Geuren hebben ook al effect op ons koopgedrag. De kennis en toepasbaarheid hiervan noemen we geurmarketing. Geuren kunnen zelfs bepalen wat we besteden en bijvoorbeeld hoeveel we vergokken in het casino. In een studie, gedaan voor een casino in Las Vegas, werd er – heel opvallend – een stijging van de inzetten waargenomen van maar liefst 50 procent(!) toen er een lekkere geur werd verspreid bij de speelautomaten.

Een ander onderzoek, gedaan door studenten van de universiteit van Chicago, toonde aan dat 84 procent(!) van het winkelend publiek een bepaald model schoenen mooier vond op het moment dat ze de schoenen bekeken in een ruimte met een lekkere geur. Opnieuw een bewijs van de krachtige werking van geur(marketing).

Terug naar de dromen

Een heerlijke bos bloemen naast je bed kan dus leiden  tot meer positieve dromen.

In een onderzoek op het slaapstoorniscentrum van de universiteit van Heidelberg (D) werden mannen en vrouwen blootgesteld aan: de lekkere geur van bloemen, een nare zwavelgeur en helemaal geen geur. De resultaten tonen aan dat de emotionele inhoud van dromen wordt gekoppeld aan geur. Degenen die de aangename geur gekregen hadden gingen beduidend  positiever dromen dan degenen die werden blootgesteld aan nare zwavelgeur. Onderzoekers buigen zich nu over de mogelijkheid om middels geurinzet nachtmerries te verminderen.

Slapeloosheid en stress

Lavendel-, vanille-, koffie- en rozengeur  helpen slapeloosheid te verminderen. Klinische studies hebben aangetoond dat de geur van bijvoorbeeld lavendel ook helpt bij het verminderen van angsten en stress. Er is nu zelfs wetenschappelijk bewijs dat aromatherapie de activiteit van het zenuwstelsel kan vertragen. Ook verbetert de kwaliteit van onze slaap aanzienlijk door deze aromatherapie. Verder voelen we ons een stuk meer ontspannen. En wat dacht je van de heerlijke geur van koffie  die ook een kalmerende werking heeft op de menselijke geest?

Concentratie

Pepermunt, aardbei en lavendel zijn natuurlijke hulpmiddelen die goed kunnen helpen bij het vasthouden van de concentratie. Het verspreiden van lavendelgeur tijdens de theepauze in een fabriek in Japan hielp de productie na de pauze aanzienlijk te verbeteren. Atleten die aan pepermuntgeur werden blootgesteld liepen tijdens de wedstrijd sneller en geconcentreerder dan degenen die dit niet deden. Eigen onderzoek van Natural Mood Makers maakte bovendien duidelijk dat schoolkinderen en studenten beter presteren op testen wanneer je de geur van citrus met eucalyptus in het lokaal verspreid. Wil je een samenvatting van dit onderzoek ontvangen? Klik dan hier en vul je gegevens in.

Geheugen

Geuren zijn, zoals bekend, erg krachtige triggers van specifieke herinneringen. Ze worden ook vaak gebruikt tijdens therapieën om verloren herinneringen  weer in het bewustzijn terug te brengen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat herinneringen die geactiveerd zijn door geur veel duidelijker, meer intens en emotioneler beleefd worden.

Liefde

Een ander onderzoek tot slot, heeft aangetoond dat vrouwen in staat zijn genetische verschillen te ruiken. De dames schijnen daarbij bovendien de neiging te hebben om de voorkeur te geven aan geuren van mannen die met henzelf maximaal verschillen van genetisch materiaal. De oorzaak daarvan zou liggen in het feit dat dit nakomelingen oplevert met een sterker immuunsysteem. Heel handig dus als je dat van te voren al kunt ruiken. Moeten wij derhalve de uitdrukking “liefde op het eerste gezicht“ dan maar vervangen door “liefde bij de eerste reuk”?

 

Meer weten over geurmarketing of luchtkwaliteitverbetering op kantoor? Neem contact met ons op.